جوپرس بلاگ آموزشی و خبری

پیوندها
چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۳۸ ب.ظ

آشنایی با مواد آب بندی بتن و چسب بتن

از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های سازندگان و مجریان سازه‌های بتنی، مواد آب بندی بتن است تا با ممانعت از نفوذ آب به داخل بتن از فرسایش و خوردگی آن پیشگیری کنند. افزونه‌ها و مکمل‌های بسیاری هم تا به امروز ابداع گردیده‌اند که هر کدام به نحوی نقش موثری در آب بندی سازه‌های بتنی دارند. این مواد و مکمل‌ها می‌توانند میزان نفوذپذیری آب را به درون بتن تا حد بسیاری  کاهش دهند.

از جمله راهکارهای مناسب و جدید به منظور عدم نفوذپذیری و آب بندی بتن می‌توان به افزودن مواد پوزولانی با عنوان فیلر در ترکیب مصالح سنگی، به کار بردن الیافت پلی پروپیلن و کلاپیلارهای آزاد بتن اشاره داشت. در ادامه از سایت شیمی ساختمان https://shimisakhteman.net به بررسی مشخصات فنی مواد آب بندی بتن و چسب بتن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آب بندی بتن و شیوه‌های آن

روش‌های گوناگونی جهت آب بندی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آنها بهره‌گیری از مواد لازم در این زمینه است. ولی پیش از آن لازم است شیوه‌هایی را به کار برد تا بتن به صورت کامل مقاوم گردد. به صورت کلی آب بندی بتن به دو شیوه صورت می‌پذیرد:

  1. نخستین شیوه آب بندی اولیه است که در زمان اجرا و ساخت سازه انجام می‌‌پذیرد.
  2. شیوه دوم هم آب بندی ثانویه بوده که از طریق پوشش‌های سطحی و مواد موردنظر صورت می‌پذیرد.

آب بندی اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شیوه باید در زمان ساخت یک سازه انجام گردد. این شیوه به طور معمول با بهره‌گیری از روش اجرا و مواد باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر اندازه مواد به کار رفته از کیفیت بهتری برخوردار باشد، آب بندی بهتر انجام می‌شود. مواد آب بندی هم به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به کار بردن آنها موجب آب بندی قوی مصالح و بتن می‌گردد.

عوامل بسیاری را باید در زمان استفاده از این مواد در نظر داشت. از جمله مهم‌ترین آنها توجه به میزان استفاده از مواد آب بندی است. چنانچه مواد به کار رفته بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، آب بندی به خوبی صورت نمی‌پذیرد و در نتیجه باعث می‌شود جذب سطحی آب کاهش ‌یابد. ناگفته نماند که استفاده از مواد آب بندی بتن مانع از رشد جلبک در این نواحی نیز می‌گردد. یک‌سری از این مواد نیز مانع از خوردگی آرماتور در مقابل مواد کلردار می‌گردد.

آب بندی بتن با استفاده از مواد مناسب

استفاده از مواد تازه و مناسب از جمله انواع شیوه‌های آب بندی بتن محسوب می‌گردد. از جمله محل‌هایی که لازم است آب بندی شوند، می‌توان به قطعات بتنی فندانسیون‌ها، مخازن نگهداری آب آشامیدنی، آب‌های صنعتی و کشاورزی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، سازه‌های زیر زمینی و کلیه مکان‌هایی که در معرض رطوبت زیاد هستند، اشاره داشت. با در نظر گرفتن نوع سازه، نیازهای متفاوتی جهت آب بندی مطرح می‌گردد.

به طور کلی در مورد مواد آب بندی بتن بایستی دوام و استحکام موردنیاز سازه، چالش‌های مکانیکی و شیمیایی که به بتن وارد می‌آید، عوامل زیست محیطی و… را مدنظر قرار داد. زیرا گاهی اوقات نفوذ مایعات شیمیایی به خاک منجر به آلوده شدن آن می‌گردد.

همه این موارد باعث شده است که در حال حاضر مواد و محصولات آب بندی بتن تولید و مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از این مواد پودرهای آب بندی و ملات‌های دیگر مرتبط است. این مواد نقش به سزایی در جذب آب و پیشگیری از نفوذ آن در بتن دارند.

آب بندی بتن با استفاده از مواد پلی یورتان

پلی یورتان به پلیمرهایی می‌گویند که دارای پیوند یورتانی هستند. این پلیمرها بعد از ایجاد واکنش در آنها، ساختار پایداری تولید می‌کنند. بر همین اساس از آنها در مواد آب بندی بتن استفاده می‌شود. در این سبک از آب بندی بتن، رزین‌های پلی یورتان توسط پمپ‌های خاصی به محل نفوذ آب تزریق می‌گردند که باعث آب بندی بتن می‌گردد.

انواع مواد آب بندی بتن

این مواد به انواع گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند که از رایج ترین آنها می‌توان واترپروف و گروت را نام برد. در ادامه در خصوص هر کدام از آنها صحبت خواهیم کرد.

آب بندی بتن با واترپروف

یکی از مواد آب بندی بتن واترپروف است که نوعی ماده آب گریز بوده و بهترین گزینه جهت آب بندی بتن به شمار می‌رود. این مواد عمدتا در ساخت بتن با ملات‌های سنگدانه‌ای مینرال مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دو نوع پودری و مایع تولید می‌گردد. به طور کلی واترپروف پودری برای استفاده در سنگ دانه‌های شکسته کاربرد دارد و بهتر است از واترپروف مایع در موارد گرد و رودخانه‌ای استفاده شود.

آب بندی بتن با گروت

گروت یکی از مواد رایج در آب بندی بتن است. گروت یک ماده‌ بسیار مقاوم بوده و در حقیقت نوعی ملات است که برای آب بندی بتن به کار برده می‌شود. ساختار این مواد از سیمان، ماسه و بعضی از افزودنی‌های مخصوص است که به منظور نصب کاشی و سرامیک و نیز اجرای بتن به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به طور کلی این نوع از مواد آب بندی‌ بتن در سه نوع اپوکسی، سیمانی و پلیمری تولید و عرضه می‌شود که هر کدام از آنها در موارد خاصی استفاده می‌شوند و کاربرد مخصوصی دارند. گروت علاوه بر کارایی بسیار مطلوب در مقابل نفوذ آب در بتن، از خواصی همچون مقاومت شیمیایی، گرمایی و جریان‌پذیری مطلوبی نیز برخوردار است. روش و میزان استفاده از مواد آب بندی از نوع گروت بسیار حائز اهمیت است و بایر توسط شخصی متخصص و ماهر صورت پذیرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت  https://shimisakhteman.net  مراجعه نمایید.

آب بند دو جزئی

در حال حاضر آب بند دو جزئی رایج‌ترین نوع مواد آب بندی محسوب می‌شود. این مواد غالبا بر پایه سیمان و مواد معدنی هستند. به صورت کلی بخش اول این مواد حاوی سیمان و مواد معدنی است و بخش دوم آن از رزین اصلاح کننده پلیمری بر پایه اکریلیک تشکیل است. این ساختار در مواد آب بندی بتن دو جزئی باعث می‌شود از خواصی اعم از انعطاف‌پذیری بالا، چسبندگی عالی بر سطوح بتنی، مقاومت بالا در برابر آب و… برخوردار باشد.

از جمله مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، آنتی‌باکتریال بودن، قابل اجرا بودن با برس و پیستوله اشاره داشت. معمولا میزان و طریقه مصرف آب‌ بند دو جزئی روی آن درج شده است. از این رو حتما به میزان و طریقه مصرف آن توجه داشته باشید. به طور معمول هر 2 کیلوگرم آن برای یک متر مربع کافی خواهد بود.

مزایای استفاده از مواد آب بندی بتن

در این بخش لازم است به مزایای انواع مراحل و مواد آب بندی و زمان‌هایی که باید این اقدام را انجام داد تا نتیجه مطلوب‌تری دریافت کرد، اشاره داشت. به صورت کلی امکان دارد این مواد طی دو مرحله یا در دو زمان متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

۱. آب بندی در هنگام ساخت

چنانچه آب بندی بتن در زمان ساخت انجام پذیرد، نسبت آب به مواد سیمانی کاهش می‌یابد که همین موضوع منجر به افزایش سهولت متراکم‌سازی می‌گردد. در نهایت این امر باعث کاهش یافتن حجم لوله‌های مویینه، افزایش وزن مخصوص، تراکم بتن و همچنین کاهش نفوذپذیری آب خواهد شد.

مواد آب بندی بتن با بهره‌گیری از لغزنده نمونه سطوح داخلی، موجب کاهش نفوذپذیری بتن می‌شود و در نتیجه آب بندی بهتر صورت می‌گیرد. بهره‌گیری از مواد آب بندی مناسب از نفوذ سولفات و مواد خورنده در بتن جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن یون کلر در آن می‌گردد. تمامی این موارد برای انجام یک آب بندی بتن اصولی الزامی است.

گروت و واترپروف به عنوان دو مواد آب بند، از عملکردی چندکاره برخوردار هستند. در واقع باید بگوییم استفاده از این مواد باعث افزایش مقاومت فشاری و استحکام بتن خواهد شد.

۲. آب بندی بعد از بتن ریزی

این شیوه به کمک آب ‌بندی غشایی انجام می‌پذیرد. برای مورد استفاده قرار دادن این شیوه باید امولسیون پلیمری به ضخامت تقریبی 1 تا 5 سانتی‌متر روی دیوار ریخته شود. این شیوه با استفاده از چند لایه انجام می‌شود که بعد از ریختن این مواد، واکنش‌هایی درون آن صورت می‌گیرد.

در حقیقت پورولانی در اثر SiO2 (میکروسیلیکای) باعث بروز واکنش می‌شود. در اثر این واکنش، یک پرده انعطاف‌پذیر و ضد آب سطح بتن را پوشش می‌دهد. ناگفته نماند که برای به کار بردن این شیوه لازم است یک زیرساز مخصوص تهیه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از مواد آب بندی بتن به سایت  https://shimisakhteman.net مراجعه نمایید.

کاربرد مواد آب بندی بتن

  • آب ‌بندی نما
  • آب ‌بندی استخرها و مخازن آب
  • آب ‌بندی پشت بام
  • آب بندی دیوارهای حائل
  • آب ‌بندی تونل‌ها
  • آب‌بندی پارکینگ‌ها
  • آب ‌بندی محیط‌های مرطوب همچون آشپزخانه‌ و سرویس‌های بهداشتی
  • آب‌ بندی زیرزمین‌ها
  • آب ‌بندی شمع‌های دریایی
  • آب ‌بندی اسکله‌ها
  • آب ‌بندی سد
  • آب‌ بندی تصفیه خانه‌های فاضلاب

قیمت مواد آب بندی بتن

به این خاطر که این محصولات از تنوع زیادی برخوردار هستند، بر همین اساس قیمت مواد آب بندی بتن با در نظر گرفتن نوع محصول تعیین می‌گردد. قیمت این مواد هم همچون افزودنی‌های بتن دیگر از جمله روان‌کننده بتن، چسب بتن، ضد یخ بتن و... بر حسب عوامل متعددی تعیین می‌گردد.

اصلی‌ترین عامل هم ساختار آنها است. قیمت موادی که جهت ساخت این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قیمت مواد آب بندی به صورت نهایی موثر است. مورد دیگر کیفیت است. کیفیت بالای محصول منجر به افزایش قیمت می‌شود. بر همین اساس هنگام خرید بایستی به کیفیت محصولات توجه داشت.

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی