جوپرس بلاگ آموزشی و خبری

پیوندها
چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۲۰ ب.ظ

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

واتراستاپ چیست، موضوع مورد بحث اصلی این مقاله است. واتر استاپ یا نوار آب بند کننده در واقع یک نوار لاستیکی است که برای جلوگیری از حرکت آب و همچنین نفوذ مایعات و سایر سیالات به درون شکاف‌ها و درزهای بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واتراستاپ‌‌ها نیز انواع مختلفی دارند که جنس این محصول نیز متناسب با نوع سازه انتخاب می‌شود. بر این اساس از این محصولات در صنایع مختلف به ویژه صنایع ساختمانی و سازه‌های بتنی کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه این مقاله از شیمی ساختمان به بیان جزییات بیشتر از کاربردها و ویژگی‌های این محصول خواهیم پرداخت.

واتراستاپ چیست؟

واتراستاپ (WaterStop) یا آب بند یک نوار از جنس لاستیک است که از آن جهت جلوگیری از حرکت آب به داخل درزهای موجود در سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند. واتراستاپ انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های متفاوت، کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. به طوری کلی واتراستاپ‌ها به دو نوع تخت و حفره‌دار در بازار موجود هستند که از نوع تخت آنها برای پوشاندن درزهای اجرایی و از نوع حفره‌دار برای درزهای انبساطی استفاده می‌کنند.

نوارهای واتراستاپ قابل انعطاف هستند و استحکام بسیار مناسبی در برابر تحمل فشار آب دارند. نحوه عملکرد واتراستاپ‌ها بدین شکل است که در مفاصل و درزهای بتن قرار می‌گیرند تا طول مسیر حرکت مایعات به ویژه آب را طولانی کنند. به عبارت دیگر این نوارها در درزهای بتنی نقش آب بند را دارند تا مایعات به راحتی نتوانند به داخل شکاف‌ها و درزهای بتن نفوذ کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ماستیک آب بندی

آشنایی با انواع واتراستاپ

واتراستاپ‌ها از نظر محل قرارگیری در مقاطع سازه‌های بتنی به انواع مختلف واتراستاپ میانی، واتراستاپ کفی و واتراستاپ روکار تقسیم‌بندی می‌شوند. اما از لحاظ شکل، فرم و سایز واتراستاپ‌ها به سه نوع واتراستاپ PVC، واتراستاپ هیدروفیلی و واتراستاپ بنتونیتی دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه مقاله واتراستاپ‌ چیست، می‌خواهیم نگاهی دقیقتری به انواع محصولات واتراستاپ بیندازیم.

واتراستاپ PVC  

واتراستاپPVC  در فرم‌ها، شکل‌ها و سایزها مختلفی ساخته و عرضه می‌شود که انتخاب آنها بستگی به نوع مفصل اعم شما از نظر متحرک یا غیر متحرک دارد. بنابراین واتراستاپ پی وی سی با قرار گرفتن در مفاصل بتنی به عنوان یک میان پرده یا قطعه جانبی ضد آب عمل کرده و از ورود هر گونه مایعات به داخل بتن جلوگیری می‌کند. بنابراین از این محصول برای آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی سازه‌های هیدرولیکی و در معرض آب استفاده می‌کنند.

واتراستاپ هیدروفیلی

همانطور که می‌دانید درزهای بتن به دو دسته درزهای ثابت و حرکتی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این بین درزهای ثابت به درزهایی گفته می‌شود که بر اثر عوامل اجرایی مانند قطع فرایند بین ریزی به وجود می‌آیند و در مقابل درزهای حرکتی بر اثر ترک خوردگی ایجاد می‌شوند. در این راستا از واتراستاپ هیدروفیلی برای درزهای ثابت استفاده می‌کنند تا نسبت به رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع قطع بتن‌ ریزی اقدام کنند. همچنین برای پوشش درزهای حرکتی اغلب از واتراستاپ مکانیکی مخصوص این فرایند استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که واتراستاپ‌های هیدروفیلی با استفاده از پلیمرهای لاستیکی و پلیمر با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا طراحی و تولید شده‌اند. این نوع واتراستاپ‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارند و بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل آنها تغییر می‌کند. به طوری که در مجاورت آب بتن حدود 400 درصد و در تماس با آب باران حدود 500 درصد افزایش حجم پیدا می‌کند.

واتراستاپ بنتونیتی| واتراستاپ‌ چیست؟

تا اینجای مقاله واتراستاپ چیست با دو نوع واتراستاپ از جمله واتراستاپ PVC و واتراستاپ هیدروفیلی آشنا شدید. حالا نوبت واتراستاپ بنتونیتی است. در ابتدای امر لازم است بدانید که واتراستاپ بنتونیتی یا نوار آب بند بنتونیتی یک محصول بسیار کارآمد شیمی ساختمان است که بر پایه سدیم بنتونیت فعال در ماتریس بوتیل رابر ساخته شده و با افزایش حجم خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی را پیدا می‌کند.

از این محصول جدید واتراستاپ در راستای رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع قطع بتن ریزی شده استفاده می‌کنند که به صورت بسیار کنترل شده در هنگام تماس با آب بتن متورم شده و افزایش حجم پیدا می‌کند. این خاصیت انبساط پذیری و مانع عبور آب از درزهای اجرایی و درزهای سرد بتن خواهد شد و تمام حفره‌های خالی داخل بتن را پر می‌کند از عبور آب از درزهای بتنی جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: رنگ آسفالت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی‌های یک واتراستاپ استاندارد

از مزایای یک واتراستاپ استاندارد می‌توان به بدون حباب بودن، عاری از ترک یا انقباض، ‌عدم زبری سطح، بدون ایجاد بریدگی، داشتن رنگ یکنواخت و ضخامت یکدست در راستای طول سطوح اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های این محصول شیمی ساختمان می‌توان از موارد زیر نام برد.

  • مقاومت در برابر اسیدهای قلیایی
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • تنوع شکل و اندازه
  • طول عمر بالای واتراستاپ در حدود عمر سازه بتنی
  • قابلیت نصب در دماهای منفی 10 و مثبت 70 درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت کششی بالا بیش از حد استاندارد

توجه داشته باشید علاوه بر موارد فوق، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌‌های کیفیتی واتراستاپ می‌توان به درصد ازدیاد طول، مقاومت کششی و سختی آن اشاره کرد که البته باید با استانداردهای لازم  مطابقت داشته باشد. همچنین میزان ماندگاری واتراستاپ در شرایط مختلف از جمله محیط‌های قلیایی بسیار زیاد است و کیفیت خود را حفظ کرده و دچار تغییر حالت نمی‌شوند.

جهت خرید انواع واتراستاپ با قیمت مناسب و ارزان می‌توانید با مشاوران فنی شرکت شیمی ساختمان در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از انواع واتراستاپ‌ چیست؟

حالا بحث مقاله واتراستاپ‌ چیست به بیان ویژگی‌های این محصول رسید، لازم است که به بیان مهم‌ترین مزایای استفاده از انواع واتراستاپ‌ها بپردازیم تا اطمینان بیشتری نسبت به استفاده از واتراستاپ‌ شیمی ساختمان اقدام کنید. برخی از مزایای انواع واتراستاپ‌ شامل موارد زیر است:

  • نصب ساده آسان و سریع آنها به وسیله گیره‌های مخصوص
  • مقاومت کششی بسیار بالا در زمان جابجایی درزها
  • مقاومت شیمیایی مناسب در برابر عوامل مخرب
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای هیدرواستاتیکی
  • مقاومت بالا در برابر فشار آب
  • مقاومت بالا در برابر اسیدها و مواد شیمیایی
  • میزان کارایی و طول عمر زیاد
  • امکان تعیین میزان سختی
  • تنوع محصول در سایز، شکل، مقطع و جنس‌های مختلف

کاربردهای مختلف واتراستاپ‌ها

همانطور که گفته شد، واتراستاپ‌ها نوارهای بسیار منعطف با پهنا و ضخامت مشخص هستند که در عملیات بتن‌ریزی در محل درزها ریخته شده یا زمان قالب‌بندی در سازه‌ها نصب می‌شوند. توجه داشته باشید که در زمان بتن‌ریزی، واتراستاپ باید در بالاترین نقطه بتن قرار داده ‌شود به طوری که نیمی از آن داخل بتن و بخش باقیمانده در بیرون بتن باشد. به این ترتیب درز بتن به طور کامل توسط واتراستاپ پوشانده شده و سازه آب‌بندی می‌شود. بر این اساس از کاربردهای مختلف انواع واتراستاپ‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب بندی درز تونل‌ها و سدها
  • درز بندی استخرها برای جلوگیری از نفوذ آب
  • آب بندی سازه‌های صنعتی
  • درزبندی مخازن و حوضچه‌های آب و فاضلاب
  • جلوگیری از نفوذ آب به تونل‌های آب زیرزمینی
  • ممانعت از نشت آب به طبقات منفی ساختمان‌ها

البته توجه داشته باشید که در زمان انتخاب نوع واتراستاپ باید به نوع حرکت مفصل، میزان فشار هیدرواستاتیک، وجود مواد شیمیایی خورنده و نوع سازه توجه کنید. به همین دلیل نصب واتراستاپ نیاز به مهارت خاصی دارد و باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

چگونگی نحوه اتصال واتراستاپ‌ چیست؟

فارغ از بیان تمام ویژگی‌ها و مزایای بی‌شماری که برای این محصول بیان شد تا با مفهوم و کارکردهای واتراستاپ‌ چیست، آشنا شوید باید درباره نحوه اتصال واتراستاپ‌‌ها نیز اطلاعاتی را کسب کنید.

در این راستا باید بدانید که اتصال نوار واتراستاپ به دو روش قابلیت اجرایی دارد. در برخی از پروژه‌ها از چسب‌های صنعتی برای اتصال نوار واتراستاپ‌ها استفاده می‌کنند. به طوری که دو طرف واتراستاپ به این چسب‌ها آغشته می‌شود و سپس روی یکدیگر قرار داده می‌شوند. سپس این دو لایه برای مدت کوتاهی تحت فشار قرار می‌گیرند تا کاملا به یکدیگر چسبیده و جذب هم شوند.

 در روش دیگری از دستگاه هویه یا اتو حرارتی برای اتصال واتراستاپ استفاده می‌شود. بدین شکل که بعد از گرم کردن دو سر واتراستاپ و تبدیل آن به حالت مذاب آنها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا به هم متصل شوند. پس از سرد شدن سطح واتراستاپ و بتن به صورت یکپارچه نمایان می‌شوند.

قیمت واتراستاپ

قیمت واتراستاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این رابطه شیمی ساختمان اقدام به عرضه انواع این محصول با عرض، ضخامت و طول مورد نیاز شما کرده است. برای اطلاع از قیمت واتراستاپ می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله با واتراستاپ‌ چیست و انواع کاربردهای آن آشنا شدیم و دریافتیم که واتراستاپ برای آب بندی درزهای ناشی از فشار آب به دیواره سدها، کانال‌ها، لوله‌های بتنی، سازه‌های بتنی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته در مورد استفاده از واتراستاپ‌ها، نحوه اجرا و نصب درست این محصول روی شبکه‌های میلگردی است. چرا که در برخی از موارد به دلیل نصب غیراصولی واتراستاپ، عملیات آب بندی شکاف‌ها و درزهای بتن به درستی انجام نمی‌گیرد. امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در رابطه با واتراستاپ کسب کرده باشید. در صورت داشتن هر گونه سوالات و ابهام در این زمینه می‌توانید با کارشناسان شیمی ساختمان تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی