جوپرس بلاگ آموزشی و خبری

پیوندها
سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۶ ق.ظ

نمای کامپوزیت چیست؟ قیمت نمای کامپوزیت

از دیگر مدرن ترین نماهایی که چند سالی نیز هست که در کشور عزیزمان ایران و بخصوص در پایتخت به دلیل سرعت نصب بالا، زیبایی، قدرت مانور و خلاقیت در طراحی رواج یافته است. نمای کامپوزیت است. نمای کامپوزیت شامل ورق های آلومینیومی  و یک لایه پلی اورتان هستند که با فرآیند اکستروژن به هم پرس شده اند. نمای کامپوزیتی برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ توسط شرکت آلمانی آلکوباند کشف و اختراع کردند.

انواع پنل های نمای کامپوزیت:

پنل کامپوزیتی آلومینیومی:

 

کامپوزیت فریم لس

در این نوع کامپوزیت که ساده ترین نوع نمای کامپوزیت است از ترکیب چند لایه ورق آلومینیوم  که بین آنها از ترکیبات پلی اتیلن پوشانده شده است تشکیل شده است. و از تریق فرآیند اکستروژن و پرس این لایه ها به هم پرس شده اند. علت این کار این است که از لایه لایه شدن پنل تحت شرایط جوی مختلف جلوگیری به عمل آید.

پنل نانو  کامپوزیتی آلومینیومی:

این پنل ها علاوه بر خواصی که پنل های معمولی نمای کامپوزیتی مانند:ضد آلایندگی، مقاومت در برابر آتش سوزی، استحکام بالا و غیره ای که دارند از ویژگی های منحصر به فرد مواد نانو مانند: خاصیت خود تمیز کنی، مقاومت در برابر اسید و باز و …  برخوردار هستند. که یقینا خاصیت خود تمیز کنی این پنل ها به تنهایی توجیه هزینه بالاتر آنها نسبت به پنل های معمولی را دارد.

پنل کامپوزیتی آلومینیومی:

این پنل ها همانطور که نامشان پیدا است دارای رنگ بندی هستند و شما می توانید در نمای کامپوزیت خود علاوه بر رنگ طبیعی خود آلومینیوم از سایر رنگ هایی خاصی که روی پنل ها نما کامپوزیت آلومینیومی پوشیده می شود استفاده کنید و به نمای خود لطافت و احساس بیشتری در عین افزایش حس زیبایی شناختی بیننده بدهید. این پنل ها با توجه به زاویه نوری که خورشید به آنها می تابد رنگ خاصی را از خود صاطع می کنند.

پنل آنتی باکتریال کامپوزیتی آلومینیومی:

این پنل ها که محصول انحصاری شرکت iBond  است که مانند سایر پنل های آلومینیومی از هسته پلی اتیلن و لایه های آلومینیوم ساخته شده است اما با این تفاوت که روی این پنل ها از مواد آنتی باکتریال پوشانده شده است که علاوه بر زیبایی خاصیت ضد باکتری نیز دارد. از این پنل ها در اتاق عمل، مراکز نگهداری دارو آزمایشگاه ها اتاق های قرنتینه و… استفاده می شود.

پنل ضد آتش کامپوزیتی آلومینیومی:

تفاوت این پنل ها با بقیه پنل های آلومینیومی این است که لایه پلی اتیلنی که در مرکز این پنل ها هستند از جنس جدید ضد آتش هستند که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. این پنل ها استاندارد های خاصی را گذرانده اند و درجه کیفی ۱ را دریافت کرده اند از دیگر مزیت های این پنل ها این است که در صورت آتش سوزی مواد سمی از خود منتشر نمی کنند.

پنل کامپوزیتی چوبی:

این پنل ها بر خلاف اسمشان از جنس چوب نیستند و در حقیقت مانند سایر پنل های نمای کامپوزیتی از آلومینیوم با هسته پلی اتیلن تشکیل شده اند با این تفاوت که یک لایه لمینیت طرح چوب روی این پنل ها نصب شده است معمولا از این پنل ها در نماهای داخلی ساختمان ها استفاده می شود.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت:

 

این نماها همانند سایر نماها مانند نما شیشه ای یا نما کرتین وال مزایا و معایبی دارد که باید معماران و طراحان نماهای ساختمان ها آنها را بدانند تا باتوجه به کاربردی که ساختمان ها دارند بهترین متریال را برای نمای خود استفاده کنند.

مزایای نمای کامپوزیت:

  • استحکام و سفتی بالا
  •  خاصیت غیر خورندگی و  غیر مغناطیسی
  • جاذب انرژی
  • عمر بالا
  • توانایی ارتقاع به کامپوزیت های هوشمند از طریق نصب سنسور در لایه های کامپوزیت
  • قدرت مانور بالا برای اجرای طرح های خلاقانه
  • وزن پایین
  • سرعت اجرای بالا
  • تنوع و رنگ بندی زیاد متناسب با هر نوع کاربرد

معایب نمای کامپوزیت:

  • قیمت بالای
  • شکننده بودن ( مقاومت پایین در یرایر ضربات شدید)
  • در کامپوزیت های پایه پلیمر آلایندگی بالایی دارند
  • ایجاد درز بین نما و دیوار ساختمان و فراهم آوردن محیط مناسب برای رشد و تکثیر حشرات

روش های اجرای نمای کامپوزیت

نحوه اجرای نمای کامپوزیت به سه روش فیکس، سوپر فیکس، هنگ در ساختمان نصب می شوند. در تمامی این روش ها عملیات شاسی کشی روی سطح ساختمان اجرا می شود و سپس پنل های نما کامپوزیت روی شاسی ها نصب می شوند.

روش فیکس و سوپر فیکس

در این روش پس از انکه روی پنل ها برش و شیار های مناسب نمای ساختمان ایجاد شد از کارخانه به محل نصب منتقل می شوند. در مدت زمانی که این پنل ها در کارخانه تولید می شوند در محل پروژه عملیات شاسی کشی روی دیوار جانبی ساختمان انجام می شود که این شاسی کشی با توجه به شرایطی که طراح در نظر می گیرد گاهی از جنس فلزی و گاهی از جنس آلومینیومی انجام می شود. سپس پنل ها با پیچ و پرچ روی این شاسی ها نصب می شوند و در فاصله بین پنل ها از تسمه و یا چسب های پایه سیلیکون به منظور ضد آب شدن نما استفاده می شود.

روش هنگ

در این سیستم، پنل ها با استفاده از شیار های چکمه ای به صورت ریلی روی شاسی های آلومینیومی نصب می شوند. پس از اجرای شاسی کشی فلزی که منظور رفع خطاهای احتمالی سازه است. قطعات شاسی آهنی با شیارهای لوبیایی روی شاسی مطابق با نقشه های اجرایی، نصب می گردند. در مرحله بعد، ریل های آلومینیومی با مقطع مشخص در بوسیله براکت های آلومینیومی روی شاسی فلزی متصل می شوند. در این روش جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم، از لاستیک های دی الکتریکال PVC بین براکت آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می گردد. و در اخر پنل های آلومینیوم کامپوزیت بوسیله اتصالات U  شکل آلومینیومی که در داخل لامل های آلومینیومی هستند، روی لامل ها نصب می شوند.

مقایسه هزینه های نما سازی در متریال های مختلف:

البته با توجه به تنوع شرکت های ارائه دهنده انواع مختلف نما و رقابتی که در بازار وجود دارد و همچنین شرایط آپشن ها و سایر مزایایی که هر شرکت عنوان می دارد نمی توان قیمت دقیقی را برای نماهای مختلف ارائه داد اما به طور میانگین برای متریال های که امروزه برای نما استفاده می شوند به شرح زیر اند:

نمای سنگ گرانیت:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۸۰ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۲۰ کیلوگرم با در نظر گرفتن شاسی کشی فلزی برابر با ۵۰۰ هزار تومان با هزینه اجرت است.

نمای سیمانی:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۸۱ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۱۵ کیلوگرم  با۵۰ هزار توان با در نظر گرفتن اجرت است.

نمای آجری:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۷۵ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۲۵ کیلوگرم برابر با ۲۰۰ هزار تومان با در نظر گرفتن اجرت است.

نمای شیشه ای:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۲۵ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۲۰ کیلوگرم با در نظر گرفتن شاسی  فلزی برابر با ۴۵۰ هزار تومان با اجرت است.

نمای کامپوزیت:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۷ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۶ کیلوگرم با در نظر گرفتن شاسی کشی برابر با ۸۰۰ هزار توان با اجرت است.

نمای تراورتن:

در این نوع نما که وزن آن به ازای هر متر مربع حدود ۴۰ کیلوگرم و هزینه مصالح زیر ساخت نما تقریبا ۵ کیلوگرم  برابر با ۷۰۰ هزار تومان با اجرت است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی